Sådan blev vækst en del af QuickOrders hverdag

Skrevet af Jesper Feddersen

Udgivet 16.01.2020

I 2014 så software-virksomheden QuickOrder dagens lys, og i slutningen af 2019 kan QuickOrder se tilbage på et væksteventyr som alle iværksættere drømmer om at opleve. QuikOrder leverer fremtidens software-løsninger til cafeer og restaurantet, hvor QuickOrder har skabet håndterminaler, kassesystemer og andre software-løsninger der skaber mere effektivitet i hele branchen. Ambitionerne hos Mads og resten af QuickOrder skaber et billede af en virksomhed der er ved at etablere sig tungt i restaurationsbranchen. Denne vækst som QuickOrder oplever, er kun blevet skabt ved at have taget de rigtige belsutninger, når man stod foran dem. Sprøgsmål som: Hvordan kan man udnytte sin likviditet bedst muligt, samtidigt med at kunne tilbyde alle sine medarbejdere det bedste arbejdsværktøj? Det et spørgsmål som Mads og hans team kender svaret på.

3nlJbFoje78

Likviditet er nøgleordet

Likviditeten er afgørende for at man kan skabe de muligheder eller udvikle det produkt, som sætter fart i virksomheden, eller om man kan tilbyde sine medarbejdere de bedste arbejdsmuligheder. For et startup som QuickOrder, så er likviditeten altafgørende for QuickOrders udvikling, og derfor er Mads og resten af hans team meget fokuseret på at kunne udnytte sin likviditet bedst muligt. Noget tyder dog på at Mads og hans team har formået at udnytte sin likviditet effektivt. QuickOrders kundeliste bliver længere og længere, og QuickOrders vækst er noget som alle iværksættere drømmer om. Med denne vækst er der fulgt et stigende medarbejdertal, der påvirker likviditeten. Hos QuickOrder stræbes der altid efter at kunne tilbyde alle sine medarbejdere det bedste arbejdsudstyr. Men dette er tungt for likviditeten, da man ofte skal købe en ny computer til 20.000kr. når der ansættes en medarbejder. Likviditeten vil kunne blive fundet i banken eller fra udefrakommende investeringer. Både investeringer og banklån er en mulighed for QuickOrder, men væksten sker ikke alene ved at man har fået likviditet, man skal nemlig også kunne bruge sin likviditet effektivt. Ved investeringer og banklån, vil QuickOrder midlertidigt have likviditet til at kunne følge med i det stigende medarbejderantals behov for det bedste arbejdsværktøj. Men Mads og hans team har erfaret at det at købe en MacBook Pro til en udvikler, hver gang der var behov for det, gnavede for meget i QuickOrders likviditet. Udover at QuickOrder ville binde for meget likviditet i arbejdsudstyrt, så kunne Mads alligevel ikke lade vær med at tænke på hvad der skulle ske næste gang QuickOrder ansatte en ny medarbejder, eller at udstyret gik i stykker. Vil man have likviditet til det? Hvis udstyret så gik i stykker, eller opgraderes, så vil man være nødsaget til at bruge sin likviditet på en reperation eller opgradering med det samme. En sort skærm vil nemlig ikke bare betyde at man ikke kunne arbejde effektivt, men det vil gå ud over medarbejdernes tilfredshed – og ineffektivitet og utilfredse medarbejdere er ikke noget der skaber den vækst som QuickOrder har skabt.

Leasing frigjorde likviditeten

For Mads og resten af QuickOrder teamet skulle der findes en løsning der giver fleksibilitet og det bedste IT-udstyr, til når der ansættes nye medarbejdere, noget går i stykker eller til når udstyret skal opgraderes. Denne løsning skal hjælpe QuickOrder med at udnytte sin likviditet bedst muligt, samtidigt med at skabe tilfredse og effektive medarbejdere. QuickOrder begyndte at lease deres IT-udstyr hos FlexBuy, hvilket giver QuickOrder en mere effektiv udnyttelse af sin likviditet. Fra at skulle betale 20.000kr. for en ny MacBook Pro, til bare at skulle oprette en leasingaftale hos FlexBuy, har betydet at QuickOrder nu kan passe på sin likviditet, og nu kan binde sin likviditet i vækst, istedet for dyrt arbejdsudstyr. Med en leasingaftale hos FlexBuy får QuickOrder en stor fleksibilitet. Det betyder at, hvis QuickOrder skulle opleve at noget går i stykker, og skærmen bliver sort, så vil QuickOrder hurtgit få noget nyt. Og hvis QuickOrder skal have opgraderet sit udstyr, så laver de bare en ny leasingaftale. Fleksibiliteten mærkes især, når man som QuickOrder vækster som de gør, og man ansætter flere og flere medarbejdere. Med en leasingaftale hos FlexBuy kan QuickOrder nemlig lave en aftale i dag, og en ny aftale i morgen. Med en leasingaftale hos FlexBuy undnytter QuickOrder sin likviditet bedre, end hvis de havde købt IT-udstyr, og så kan QuickOrder fokusere på det de er bedst til, nemlig at udvikle et produkt der skaber fremtidens restaurant, og ikke mindst udvikle QuickOrder.

Skal din virksomhed have samme oplevelse som QuickOrder?

Hos FlexBuy følger vi spændt den udvikling som Mads, hans team og hele QuickOrder er igang med. Vi er glade for at levere en aftale som passer perfekt til QuickOrders behov, og vi er stolte af vores samarbejde med QuickOrder.