4 råd når hjemmet bliver kontoret

Skrevet af Jesper Feddersen

Udgivet 19.03.2020

Der kan i alle virksomheder komme tidspunkter hvor en medarbejder har brug for at arbejde hjemme. Men at skifte kontoret ud med hjemmet, er ikke altid nemt. Det kræver både selvdisciplin af medarbejderen og tillid fra lederen for at denne midlertidige forandring bliver en success. Der er mange gode råd for hvordan man bedst laver hjemmet om til kontoret, men vigtigst af alt handler det om den hjemmearbejdendes arbejdsdag.

Skab en rutine - både når du ‘tager på arbejde’ og når du har fri

Normalt har du en rutine. Du står op, går i bad, får den nødvendige morgenkaffe, tager på arbejde og arbejder røven ud af bukserne indtil fyraften, kører hjem igen og nyder resten af dagen i det private. Men, når kontoret pludselig er blevet rykket til hjemmet, så bliver rutinen anderledes. Du er jo allerede på din arbejdsplads, kan du tænke. Du tillader måske dig selv at sove lidt længere, du bruger lidt mere tid på morgenkaffe osv. Det kan også virke fint. Det vigtige er ikke om du bruger lidt ekstra tid på diverse ting, men det handler mere om at du får skabt en rutine. Det kan endda virke positivt at du tager den ekstra tid om morgenen, så du undgår at starte din dag stresset. Men, når du arbejder i dit hjem så er du selv ansvarlig for din arbejdsdag. Uden arbejdsdagens normale små pauser, snakke over kaffemaskinen eller personlige møder, så kan det være svært at holde fokuset hele dagen. Så er det utroligt vigtigt at du hver dag laver små reminders der fortæller dig at du lige skal strække benene eller ringe til din kollega. Når arbejdsdagen så er slut, så er det vigtigt at du kan lægge arbejdet fra dig. Lav en rutine, hvor du går fra at være på arbejde, til at have fri. Om det betyder at du trækker stikket ud af computeren, lukker alle programmer eller bare lukker døren til dit hjemmekontor. Det betyder ikke så meget hvad du gør, bare at din krop og din hjerne ved at nu har du fri, og nu kan du slappe af i dit hjem. At holde fri er vigtigt for at du ikke begynder at udvikle stress. Hvis du er tilgængelig 24/7 eller tager arbejdet med i sengen, er to af de ting som der frarådes som forebyggelse af stress.

Hold pauser som normalt, og kom ud af huset

Det kan godt være at du tænker: Nu arbejder jeg hjemme, nu skal den virkelig have en over nakken. De første 2-3 dage hamrer du afsted med 200 km/t, ganske få pauser og endelig ingen der forstyrrer. Men før eller siden, så vil du løbe panden mod muren, hvis du forsøger at have en sådan arbejdsdag. Dit hjem er blevet din arbejdsplads og du er potentielt nu i dit hjem alle 24 timer af døgnet. Derfor vil det kun være sundt for dig, men også for dit arbejde, at du kommer ud. Det er for det første sundt at få frisk luft, bevæge dig og få noget naturligt lys. Samtidigt, så kommer du ud i ‘friheden’, så du ikke skal sidde og kigge på det samme billede der hænger over dit skrivebord, og de samme 4 vægge i dit kontor. Dette er ikke kun et råd der gælder når du arbejder hjemmefra. Det er ligeså vigtigt at du kommer ud fra din arbejdsplads. Tag fat i en kollega og hør om I ikke lige skal hente kaffe til hele kontoret, eller gå en tur mens du spiser din frokost. Det gavner dit arbejde og virksomhedens arbejdskultur.

Kom i kontakt med dine medarbejdere

At arbejde hjemme kan være ensomt og isoleret. Derhjemme stryger dine kollegaer ikke lige forbi, for at høre hvordan det går. Derhjemme har du måske kun din kat at snakke med, og derhjemme er du selv. Hvis du er en ekstrovert person, så lyder det her som dit værste mareridt. Kollegaer er dem som skaber den arbejdskultur, som gør at lige netop din arbejdsplads er den bedste. Kollegaer er med til at man hver dag står op, og møder op på jobbet til tiden, fordi du ved at dine kollegaer de gør det samme. Når hjemmet bliver til kontoret, så er dine kollegaer der ikke fysisk. Men sørg stadig for at give dine kollegaer et kald, mød dem over en kop kaffe eller bare skriv og hør dem hvordan deres dag har været. Selv hvis du er en introvert person, så kan de enkelte interaktioner betyde meget for din arbejdsmorale, og din arbejdseffektivitet. Det kan nemlig betyde for alle at de på trods af hjemmekontoret, stadig føler sig inkluderet og vigtige for virksomheden.

Tillid fra lederen

Tillid, er det bedste værktøj en leder kan udstyre sig med. Det skaber en ro hos dig som hjemmearbejder, at vide at din leder har en tillid til at du yder et fantastisk stykke arbejde, også selvom du sidder på dit hjemmekontor. Det er altid en motivation at nogen tror på dig, og tilmed giver dit et ansvar. Det ansvar din leder giver dig, ved at give dig pladsen til at arbejde hjemme, er ansvaret for dit eget arbejde. Derimod, hvis du som medarbejder føler at du skal tjekke ind, føle sig presset eller overvåget, så giver det ikke den ‘frihed’ der skal til, for at du finder roen i hjemmet som en arbejdsplads. En medarbejder der føler sig overvåget leverer ikke det optimale stykke arbejde. Det skyldes at medarbejderen ikke har det samme råderum over sin egen arbejdsindsats. En overvåget medarbejder vil muligvis ikke turde at komme ud over sin komfort zone, og tage en ny udfordring, som skaber værdi for virksomheden og for medarbejderen - da medarbejderen ville frygte fiasko, og eventuelle konsekvenser af denne fiasko. ' Derfor er det vigtigt at en leder viser tillid til sine medarbejdere. Denne tillid vil vise medarbejderen at virksomheden tror på dem. Med tillid følger der også tro på at udfordringen ikke ender i fiasko - og skulle udfordringen ende i fiasko, så vil medarbejderen ikke frygte konsekvensen på samme måde.