Morten Hellesøe og Alex Lopez fik tidligt i forløbet en investering fra en venturekapitalfond. Men venturefonden havde en klar agenda, og det var med Morten Hellesøes ord:
- Vækst, vækst, vækst. Så hurtigt som muligt, skulle vi bare vækste.
Der var dog ét problem. Plytix havde i startfasen ikke en ordentlig definition af, hvad deres produkt var. Og venturefonden pressede på for, at de alligevel hyrede en dyr salgsdirektør fra starten.
- Havde jeg vidst dengang, hvad jeg ved nu, havde jeg sagt til dem, at det ikke giver mening. Den fejl ser jeg også rigtigt mange iværksættere begå, og det var tæt på at blive fatalt for os.
Først da de to iværksættere indså, at produktet var det vigtigste at fokusere på som det første, begyndte de at slå igennem.
- Jeg plejer at sige, at salg er ligesom en prut. Hvis du presser for hårdt, så bliver det bare lort. Det skal du virkelig ikke gøre! Så hvis du ikke kan sælge med én sælger, så er løsningen ikke at gå ud at hyre fire ekstra sælgere. Først når én sælger kan sælge, så kan du ansætte flere.
I 2017 gik Plytix fra at være et rent analytisk værktøj til også at være et PIM-værktøj. PIM står for Product Information Management og hjælper virksomheder til at finde ud af, hvor godt deres produkter klarer sig på tredjepartshjemmesider.
Da Plytix fik PIM-delen integreret i deres virksomhedskoncept, begik Morten Hellesøe en ny fejl, han gerne havde været foruden. Han fik rejst penge på den oprindelige virksomhedsidé, som investorerne havde givet et klart udtryk for at være ligeglade med.
- Vi var for venlige over for vores eksisterende investorer, og vi havde ikke lyst til at gå konkurs. Men når jeg kigger tilbage på det, kan jeg se, at vi blev alt for udvandet, da vi ikke lod det første projekt gå ned og så starte forfra.