Videre til indhold
  • Løsninger

    Platformen

    space_dashboard

    Kontrolpanel

    Gør det helt enkelt at administrere jeres enheder

    devices_other

    Choose Your Own Device

    Stryk jeres arbejdsplads

    settings_accessibility

    Bruttolønsordning

    Skab en mere attraktiv arbejdsplads

    rotate_right

    Risikofri enhed

    Udstyr uden besvær og bekymringer 

    Features

    refresh Leasing
    autorenew Refresh
    verified_user Forsikring
    sell Prisgaranti
    account_tree Integrationer
    nest_eco_leaf Recycle

    Brug for hjælp?

    Kontakt vores salgsafdeling
  • Om os
  • Viden
  • Item #4
    Free Webinar
    Login
Prøv en gratis demo
Log ind

Table of Contents

Det vigtigste du skal vide om en bruttolønsordning

  • januar 15, 2025

Har du styr på momsfradrag, bogføring af en bruttolønsordning, integrationer til lønsystemer, multimedieskat eller hvordan timelønnede kan benytte bruttolønsordningen? Hvis du ikke har helt styr på, hvordan det hele fungerer, så er du ikke alene. Alle de svar du skal bruge står lige her i denne artikel.

Her lærer du også, hvordan en bruttolønsordning beregnes, og hvordan du får mest muligt ud af den. Bruttolønsordninger er blevet meget attraktive. Det giver mulighed for skattemæssige fordele og fleksibilitet, men en bruttolønsordning kommer også med en række regler og krav som skal følges.

Multimediebeskatning

Bestiller du en mobil eller tilbehør til den over din bruttolønsordning, vil det altid udløse en multimediebeskatning.

Multimediebeskatning (også kendt som fri telefon) betyder, at hvis din arbejdsgiver stiller en mobiltelefon tilbehør eller internetadgang til rådighed, hvor du bruger det privat, så skal du betale SKAT af det.

Det er en fast årlig skat, som lægges oven i din indkomst, fordi SKAT ser det som en fordel, du får fra din arbejdsplads. Så hvis du fx får en mobil af din arbejdsgiver og bruger den både til arbejde og privat, skal du betale lidt ekstra skat for den. Skatten er fast uanset hvor mange multimedieprodukter, du har.

Bemærk, at du kan få ‘ægtefællerabat’, hvis du og din samlevende ægtefælle har produkter, der udløser multimediebeskatning. Begge får 25 % hver i rabat på beskatningen.

Du kan læse mere om multimediebeskatning, regler og produkter på SKAT’s hjemmeside.

Computerbeskatning (værnsregel)

Computere hører IKKE under multimediebeskatning.

Bestiller du en computer over en bruttolønsordning vil den altid udløse computerbeskatning (også kaldet værnsreglen). Dette gælder også for tablets, computerskærme og andet tilbehør til computere og tablets.

Ved computerbeskatning vil du blive beskattet af 50 % af produktets værdi. Det er virksomhedens ansvar at indberette computerbeskatning til SKAT. Virksomheden bestemmer selv, om de vil indberegne skatten månedligt eller årligt.

Hvordan beregnes en bruttolønsordning? (Beregner)

Vi har udviklet en beregner, som viser de store besparelser du opnår, ved at bestille dit arbejdsudstyr over en bruttolønsordning, frem for at betale fuld pris i butikkerne.

Alt du skal gøre, er at finde det produkt eller den ydelse, du overvejer at have på din bruttolønsordning og indtaste prisen.

Du kan finde vores beregner lige her.

Hvordan bogføres en bruttolønsordning? (integration)

Bruttolønsordninger bogføres ved at notere værdien af den valgte ydelse som en udgift for virksomheden, og samtidig notere en tilsvarende nedgang i medarbejderens bruttoløn.

Det er altså virksomheden, som opkræves for goderne, men virksomheden nedsætter sine ansatte med den tilsvarende værdi i løn, således er det et nulsums-regnestykke for virksomheden.

Kan timelønnede bruge bruttolønsordning?

Ja, timelønnede kan også benytte bruttolønsordninger, så længe godet har en arbejdsmæssig relevans, og nedgangen i løn er fast og varer mindst 12 måneder.
Mange tror, at det kun er et personalegode, man kan tilbyde til sine fastansatte, men det er heldigvis ikke tilfældet. Man kan naturligvis tale om, at det kan være forbundet med en risiko, at tegne aftaler som binder sig på 12 måneder, med ansatte som ikke er fastansatte, men det har vi faktisk en løsning på hos os. Stopper medarbejderen ansættelsen hos virksomheden, vælger medarbejderen selv, om godet skal returneres eller købes frit. Ønskes godet tilbageleveret, sender vi omkostningsfrit et fragtlabel. Vælger medarbejderen, derimod at beholde godet kan medarbejderen købe det frit via deres personlige kontrolcenter, uden I som virksomhed skal ind over administrationen.

Det er dermed fuldstændigt risikofrit for virksomheden at stille en bruttolønsordning til rådighed for sine ansatte, og man står ikke med risiko for at brænde inde med en masse udstyr, som man egentligt ikke har brug for i sin virksomhed

Bruttolønsordning moms

SKAT giver momsfradrag for den del af udstyret, som bliver brugt til erhvervsmæssigt formål. Derfor kan det være en god ide, at overføre den del af momsen, som virksomheden ikke får refunderet til medarbejderens bruttolønstræk.

You might also like

For Pentia er det vigtigt at holde sig opdateret – og det kan de med leasing.

25. februar 2025

Fem nemme ideer til personalegoder, som kan booste din virksomhed.

10. februar 2025

Choose Your Own Device (CYOD)

18. november 2024

Klar til at komme i gang?

Book et uforpligtende møde og få et overblik over din virksomheds muligheder.

Bliv ringet op
local_shipping

Risikofri løsning

Du kan nemt returnere udstyr, du ikke længere har brug for.

shoppingmode

Gennemskuelig prismodel

Du betaler kun for det, du bruger. Der er ingen omkostninger ved oprettelse eller skjulte gebyrer.

Vi gør det nemt at tilbyde noget mere

da_DK Danish
da_DK Danish en_GB English

Support

  • Kontakt os
  • Aftal et møde
  • Om os
  • Bogklub
  • Kontakt os
  • Aftal et møde
  • Om os
  • Bogklub

Solutions

  • Kontrolpanel
  • Choose Your Own Device
  • Bruttolønsordning
  • Risikofri enhed
  • Kontrolpanel
  • Choose Your Own Device
  • Bruttolønsordning
  • Risikofri enhed

Conditions

  • Forsikringsbetingelser
  • Cookie og privatlivspolitik
  • Forsikringsbetingelser
  • Cookie og privatlivspolitik

+45 89 808 404

hej@flexbuy.dk

Mandag – torsdag:
09.00 – 15.30

Fredag:
09.00 – 14.30

  • Følg med på Linkedin
  • © 2018
  • FlexBuy Technologies A/S.
  • Albanigade 23A
  • 5000 Odense C
  • CVR: 36030690