Likviditeten er afgørende for, at man kan skabe de muligheder eller udvikle det produkt, som sætter fart i virksomheden, eller om man kan tilbyde sine medarbejdere de bedste arbejdsmuligheder. For en startup som QuickOrder, så er likviditeten altafgørende for QuickOrders udvikling, og derfor er Mads og resten af hans team meget fokuseret på at udnytte sin likviditet bedst muligt.
Noget tyder dog på, at Mads og hans team har formået at udnytte sin likviditet effektivt. QuickOrders kundeliste bliver længere og længere, og QuickOrders vækst er noget som alle iværksættere drømmer om. Med denne vækst er der fulgt et stigende medarbejdertal, der påvirker likviditeten. Hos QuickOrder stræbes der altid efter at kunne tilbyde alle sine medarbejdere det bedste arbejdsudstyr. work.
Men dette er tungt for likviditeten, da man ofte skal købe en ny computer til 20.000kr., når der ansættes en medarbejder. Likviditeten vil kunne blive fundet i banken eller fra udefrakommende investeringer. Både investeringer og banklån er en mulighed for QuickOrder, men væksten sker ikke alene ved, at man har fået likviditet, man skal nemlig også kunne bruge sin likviditet effektivt.
Ved investeringer og banklån vil QuickOrder midlertidigt have likviditet til at kunne følge med i det stigende medarbejderantals behov for det bedste arbejdsværktøj. Men Mads og hans team har erfaret at det at købe en MacBook Pro til en udvikler, hver gang der var behov for det, gnavede for meget i QuickOrders likviditet.
Udover at QuickOrder ville binde for meget likviditet i arbejdsudstyr, så kunne Mads alligevel ikke lade vær med at tænke på, hvad der skulle ske næste gang, QuickOrder ansatte en ny medarbejder, eller at udstyret gik i stykker. Vil man have likviditet til det?
Hvis udstyret så går i stykker eller opgraderes, så vil man være nødsaget til at bruge sin likviditet på en reparation eller opgradering med det samme. En sort skærm vil nemlig ikke bare betyde, at man ikke kunne arbejde effektivt, men det vil gå ud over medarbejdernes tilfredshed – og ineffektivitet og utilfredse medarbejdere er ikke noget, der skaber den vækst, som QuickOrder har skabt.