Elderlearn har siden 2018 indgået aftaler med 15 kommuner spredt ud i hele landet, men det betyder ikke, at de bare lader deres projekt køre på autopilot. Blandt andet har de også skabt Elderlearn Employee.
Konceptet er det samme, men her mødes udlændingen – i dette tilfælde den udenlandske medarbejder, der ikke kan dansk – med en pensioneret medarbejder fra den givne virksomhed, der kan fortælle om kulturen og måske nogle røverhistorier fra arbejdspladsen - hvis ikke det er muligt at finde en pensioneret medarbejder, bliver den udenlandske medarbejder matchet med en ældre dansker der bor tæt på deres arbejde eller hjem.
Novo Nordisk og Mærsk er eksempler på arbejdspladser, hvor det kunne give mening at bruge Elderlearn Employee, da de har mange udenlandske ansatte. Vi er spændte på, hvor mange virksomheder der viser interesse i 2021, især fordi Corona og nedlukninger har givet HR-afdelinger et meget andet fokus den seneste tid, siger Nicklas Stenfeldt.
Et andet projekt, der allerede er en realitet, er et nyt IT-system, der hedder Kople, inspireret af Elderlearns nuværende IT-system. Officielt går Kople i luften til januar 2022. Og med en tocifret millioninvestering i baghånden, har de alle muligheder for at blive godt flyvende. Derfor kan de også sætte flueben ud fra to nye kunder, allerede inden Kople er officielt lanceret.
- Kople hjælper med at kommunikere med frivillige og håndterer frivillige indsatser som f.eks. besøgsvensordninger, mentorordninger, festivalfrivillige med mere, forklarer Nicklas Stenfeldt og uddyber:
- I en organisation med frivillige ældre er det vigtigt at kommunikere på den måde, de ældre gerne vil have det. Det er ikke alle ældre, der kan modtage e-mail eller SMS. Hvis man f.eks. skal sende et budskab til 100 frivillige, og halvdelen måske kan modtage en e-mail, 25 kan modtage en SMS, og 25 kan modtage et opkald, så vil Kople automatisk sende mails og SMS’er ud til 75, og give os en liste over de 25, vi skal ringe op, forklarer Nicklas Stenfeldt.
Som Nicklas Stenfeldt også fremhæver, er systemet innovativt, fordi brugeren i den anden ende modtager kommunikation på den måde, de kan. Og det er virkelig vigtigt, især hvis man f.eks. skal kommunikere med ældre, svagtseende, blinde eller døve.