Hemmelige møder og Teslaer

På bagsædet af en Tesla, cruiser Oscar Almstrup og Kristian Anker rundt i Hong Kongs gader. De er lige nu i gang med at pitche deres virksomhedskoncept, som skal gå i fodsporene på AirBnB og Uber. De vil overføre jura fra de tunge bøger til en digital platform. Senere på deres rejse til Hong Kong ender drengene til et hemmeligt møde med en flere potentielle investorer.

Skrevet af Jesper Feddersen

Udgivet 01.12.2020

Det lyder luksuriøst at køre Tesla og deltage i hemmelige møder i Hong Kong. Men LegalHero’s rejse været alt andet end en luksuriøs oplevelse. Møder er blev holdt på et hotel fordi der ikke var et kontor, det samme jakkesæt måtte bruges utallige gange og diskussionen gik over hvem der skulle betale kaffen. "Ingen af os var den åbenlyse iværksætter", fortæller Co-founder Kristian Anker. "Jeg kom fra en officer stilling i livgarden. Min Co-founder Oscar havde altid været super akademikeren. Men pludselig mente vi, at vi skulle bygge det som vi anså som den førende tech-platform for juridiske services. Vi havde ingen forbindelser i tech-miljøet. Vi vidste ikke rigtigt hvad der rørte sig herhjemme, eller noget om markedet generelt. Men vi gik i gang med at strikke noget sammen i Keynote, hvor vi lavede en klikbar prototype. Det skulle så være det vi præsenterede for investorerne.

En invitation til Hong Kong

En dag fik vi en invitation til en stor tech konference i Hong Kong. Det lød lidt vildt, men vi vidste jo ikke hvad vi ellers skulle gøre. Så vi tog til Hong Kong og stod med vores klikbare prototype, og pitchede så vores koncept. I dag når jeg tænker tilbage, så har vi jo været de sygeste amatører. Vi havde jo ingenting udover en ide. Vi var nok det værste eksempel på en iværksætter som man kan finde. Men never the less, så overbeviste vi folk og blev udvalgt til et særligt talent team. Kort efter blev vi udvalgt til at pitche foran en af de største VC’er på bagsædet af en Tesla. Mens vi kørte rundt skulle han så vælge om vi kunne blive valgt til en hemmelig middag - og det kom vi med til. Nu fik vi blod på tanden, og kunne mærke at vi skulle gå all-in på projektet. Men igen, vi var bare to blåøjede gutter med en idé. Hver gang der blev stillet spørgsmål til vores matrix eller vores forventede revenue stream, så løj vi helt vildt - fordi vi anede ikke en skid om hvad vi snakkede om. Hong Kong gjorde at vi mødte det som vi troede skulle være vores tekniske partner, som kom fra Ukraine. Så vi kom hjem igen, og gik igang med at arbejde med de her Ukrainere som skulle bygge den første version af vores platform. Det gik faktisk helt fint, den første måned, indtil at der gik en måned uden at vi hørte fra dem. Grundet en borgerkrig i landet, var de gået under jorden, og et par måneder efter dukkede de op i Prag. Nu ville de have os til at overføre pengene til Prag, og så blev Oscar og jeg skide nervøse, og tænkte "det skal vi ikke det her, det er legal stuff, det skal ikke være noget der flyder rundt i verdenen, og i krigshærgede lande. det går ikke"

Fra to drenge til et hold af jurister

Så vi brændte en masse penge af på det Ukrainske eventyr. Men vi fik så overtalt en dansk udvikler til at lave platformen. Og så var vi i gang. Da vi havde platformen på plads, skulle vi have knyttet nogle juridiske rådgivere til projektet. Det vidste vi ikke helt hvordan vi skulle gøre bedst, fordi hvem er det lige der springer over på et nyt startup med to unge uerfarne gutter, som intet brand har, og hvad der stadig var en rimelig kåd ide? Vi vidste godt at det skulle se så pænt og ordentligt ud. Men vi havde ikke noget kontor på det her tidspunkt. Så hver gang vi skulle mødes med en potentiel rådgiver, så bad vi dem om at mødes med os på et hotel - gerne admiral hotel - hvor vi fik lov til at sidde nede i hjørnet og se professionelle ud. Så sad vi nede i lobbyen og fortalte at vores kontor var ved at blive sat i stand, og derfor måtte holde mødet ude af huset. Så dukkede vi op i vores stiveste konfirmand suit, og interviewede de her rådgivere, og prøvede at se meget professionelle ud - alt imens at vi prøvede at finde ud af hvem der skulle betale de der 150kr. til den kaffe vi lige havde købt. Så det var meget den her hustler stil til at starte med. Hvor vi på den ene side skulle prøve at få nogle folk på, men omvendt også skulle prøve at signalere noget brand, og noget seriøsitet som vi også syntes var ret afgørende. Vi havde ingen lang troværdig karriere i nogle af de store huse eller noget personligt brand. Vi måtte bare gøre hvad vi kunne for at se tjekkede ud. Og så fik vi 25 rådgivere ombord. Vi havde en plan om at vi skulle lancere et eller andet senest Oktober 2016, og det gjorde vi. Vi lancerede den 31 oktober, som i første omgang kunne håndtere at komme nogle folk ind, og efterspørge nogle ting.”

Siden dengang er LegalHero nu vokset til at have mere end 80 juridiske eksperter, været igennem flere succesfulde investeringsrunder og står overfor en internationalisering-process. Og drengene er kun lige startet.