Tre fejl virksomheder laver når de køber elektronik

Skrevet af Andreas Henning

Udgivet 09.01.2020

Du kender spørgsmålet. Handler du som erhverv eller privat? Det er nyt udstyr til virksomheden og det skal kunne trækkes fra. Derfor vælger du selvfølgelig erhverv, men hvad har det egentlig af betydning for dig, at du handler som erhverv? Og hvad har det af betydning for medarbejderne? Her er 3 fejl de fleste virksomheder begår, når de køber nyt udstyr til virksomheden.

1. Du tror købeloven gælder for dig

En ting mange små og mellemstore virksomheder desværre må lære på den hårde måde er, at når du handler som erhverv, så er der ingen købelov til at hjælpe dig, når der er problemer med dit IT-udstyr. Som almindelig privat forbruger er du vant til at have 24 måneders reklamationsret på alle dine elektronikkøb, men når du handler som erhverv, har du principielt kun de rettigheder som virksomheden, du handler hos, vælger at tilbyde dig. Du kan altså have købt udstyr uden nogen form for service, hvis det er det som står i deres handelsbetingelser. Mange danske virksomheder tilbyder som regel 30 dages reklamationsret og enkelte giver dig helt op til 12 måneder, men selv med dette har du allerede 12 måneder mindre sikkerhed end du er vant til. Allerede efter 12 måneder er der en 7.2% chance for at dit udstyr fejler og risikoen bliver desværre kun højere derfra. Så vælger du at købe din elektronik så husk at spørge om din reklamationsret og service i tilfælde af, at der skulle blive problemer med produktet. Det kan være at de 100 kr. i forskel, du har fået imellem to tilbud, ikke er værd at spare i sidste ende.

2. Du gør din virksomhed ineffektiv

Penge vokser ikke på træerne (i hvert fald ikke endnu). Derfor kan det hurtigt blive fristende at sætte et budget for hvad du vil bruge på udstyr til virksomheden eller måske spare den ekstra skærm til computeren. Desværre kan dette også bare ende med at give bagslag. Undersøgelse viser at medarbejdere, som sidder med forkert udstyr, arbejder langsommere end medarbejdere, som har det korrekte udstyr. Det gør de af to grunde. Den åbenlyse grund er, at de arbejder hurtigere på grund af bedre udstyr, men den anden og mindst lige så interessant grund er, at de arbejder hurtigere fordi de er tilfredse. Gladere medarbejdere er bedre til at koncentrere sig og når de ikke konstant bliver ramt af frustrationer, over hvor langsomt deres udstyr er. De bliver altså langt mere effektive ved at have det rigtige udstyr. Vidste du, at man er 30% mere effektiv hvis du arbejder på to skærme? Så husk at tænk over; hvornår vil din besparelse være tabt i arbejdsfortjeneste, fordi medarbejderne ikke havde det rigtige udstyr.

3. Du bruger dit udstyr for længe

Tanken om at bruge noget indtil det ikke kan mere, er rigtig god, men i praksis er det ikke altid det bedste. Med alderen sker der to ting med dit udstyr. Risikoen øges for, at dit udstyr går i stykker og dit udstyr bliver mindre værd. Går dit udstyr i stykker og skal det reparation, står du med tabt arbejdstid. En gennemsnitlig reparation tager ca. 14 dage. Det er altså 14 dage uden dit udstyr og er du heldig, at få låne-udstyr stillet til rådighed, så skal du ikke regne med, at det er noget udstyr som kan klare det, du har brug for. De fleste virksomheder tager IT-udstyr som en straksafskrivning, da de ikke forventer, at det har nogen værdi efter de er færdige med at bruge det. Det kan til dels også være rigtigt. Bruger du udstyret længe nok eller når det at blive defekt, har dit udstyr ikke længere nogen værdi. I mange tilfælde kan det dog lade sig gøre at få en rimelig pris for det brugte udstyr, hvis man sælger det på det rigtige tidspunkt. Din risiko for tabt arbejdstid stiger markant efter 24 måneder. Derfor er dette også tidspunktet, hvor det vil give mest mening at sælge sit udstyr, da dette også er tidspunktet dit udstyr stadig har en vis form for værdi. Ved at udskifte dit IT-udstyr lidt oftere i stedet for at bruge det indtil det ikke kan mere, kan du få en mere driftsikker virksomhed og skabe ekstra penge på bundlinjen i stedet for at jeres gamle udstyr bare ender i kælderen.

Et godt råd til når du handler elektronik

Elektronik er et rigtig presset markedet, med meget små advancer. Det hele handler om volumen og pris, og derfor bliver servicen ofte glemt. Sørg derfor altid at spørge ind til servicen ved de forhandlere som du får tilbud fra. Det kan i langt de fleste tilfælde betale sig at betale lidt ekstra for servicen i tilfældet af, at der skulle ske problemer. Ingen er fejlfri, heller ikke Apple. Et godt alternativ til at købe elektronik til virksomheden kan være at lease det. I en leasingaftale til virksomheden er servicen inkluderet og leasingselskabet hjælper dig med at få udskiftet dit udstyr, når det bliver tid til dette. Du slipper for rigtig mange problemstillinger og du kan sørge for at dine medarbejdere får det rigtige udstyr.