ELSK’s placering er en del af brandet

Tøjmærket ELSK er placeret langt oppe i den nordvestjyske muld. Her er landskabet kendt for hvide klitter, store bølger og nationalparker. Dette giver mulighed for at huske hinanden i virksomheden på, hvilke værdier området bygger på. For ELSK gør det, at deres værdi om ordentlighed nemmere kommer til udtryk. Og når vi handler lokalt, støtter vi langt mere end hvad vi regner med.

Skrevet af Sofie Andersen

Udgivet 17.01.2022

ELSK er grundlagt i 2013 i selvsagte “skønne Thy”. Her danner det nordvestjyske værdisæt ramme for firmaet. For direktør, Lars Riis, har det betydet, at han som iværksætter ikke behøver at være lige dér, hvor alle andre i branchen har deres hovedkontor. Heroppe bliver de ikke forstyrret af storbyens trends og de kan værne om deres firma. Deres unikke placering er med til at give tøjmærket opmærksomhed. Thy er en turistattraktion, og der er derfor rig mulighed for at sætte fokus på det lokale tøjmærke. Når kunden besøger ELSK i Thy, skabes følelsen af at handle lokalt. Her bliver du taget imod af lokale ansatte fra egnen, der giver sig god tid til og er imødekommende. Coronakrisen har sat dansk detailhandel under uhørt hårdt pres. De små lokale butikker og virksomheder er limen, som får et lokalsamfund til at hænge sammen og trives. Når kunderne køber en trøje fra ELSK støtter de dermed lokalt. Denne støtte går blandt andet til en lokal arbejdsplads, som også gør området mere attraktivt. Små virksomheder bidrager til lokalsamfundet, og gennem deres håndværk og høje serviceniveau, kan de være med til at løfte og forene byen. Der er en stigende tendens til at handle tøj på nettet, helt uden at spørge lokalt først, og det er en stor fejl. Det er bedre for miljøet, når man lægger så meget af handlen som muligt i det lokale. Og ELSK værner om bæredygtighed. ELSK stræber efter at etablere et tøjmærke, hvor catwalk og high fashion ikke er deres ting, men hvor luft under vingerne og bæredygtigt tøj er i fokus. Men kan man skabe bæredygtigt tøj denne branche? Egentlig er ordet 'bæredygtigt' et ord de bruger i mangel på bedre:

“Vi foretrækker at bruge ordet ordentlighed. For hos ELSK handler det om at vi skal være ordentlige. Vi skal behandle planeten, vores kunder og vores samarbejdspartnere ordentligt og passe på dem! Bæredygtigt lyder som noget der er godt for planeten. Det vil aldrig være godt for planeten at producere tøj. Det belaster. Lige meget hvor grønt man gør det. Så vi skal sørge for at belaste så lidt som muligt.”

Når værdisættet bliver tydelig

Under Covid-19 brændte tøjbranchen inde med flere kollektioner, der ikke blev solgt i butikkerne. Et af de vigtige tiltag for ELSK, var derfor at være ordentlige over for producenterne. Her valgte de at handle modsat af, hvad mange i branchen gjorde. De tog et valg om ikke at trække deres kollektioner tilbage, og på denne måde være troværdige og ordentlige over for producenterne. Deres værdigrundlag om at være ordentlig er ikke kun internt i virksomheden. Eksternt i virksomheden, valgte de at donere 25 procent af deres omsætning under Covid-19 til de fysiske forhandlere. Dette gjorde de, for at støtte under en ellers hård periode, hvor nedlukninger af detailhandlen tog hårdt på forhandlerne. I målet om at gå forrest i kampen for en miljøbevidst tøjbranche, har de forpligtet sig til at donere minimum 1 procent af deres omsætning til miljøbeskyttende tiltag. Gennem de seneste år, har de støttet flere projekter omkring miljøbeskyttelse og kultur. ELSK værner om deres lokalitet. De kan ansætte lokale og de kan tale lige ind i lokalpatriotismen. De er et firma som kan være rebelske på deres egen Thy’ske måde og deres firma prøver at afspejle de værdier, de også selv lever med i deres hverdag. Der skal være plads til leg, udfoldelse, kreativitet og jagten på profit skal komme efter jagten på det gode produkt. For dem er det vigtigt, at være et forbillede som iværksætter, hvor man godt kan have et firma med fleksibilitet og personlige værdier indblandet.