Fleksibilitet gjorde forskellen

Da Oscar Almstrup og Kristian Anker startede LegalHero, var det med en drøm om at digitalisere juridisk rådgivning. Det skulle være nytænkning i en konservativ branche. Nøgleordet har siden starten været “fleksibilitet”, hvilket gavnede da coronakrisen ramte.

Skrevet af Jesper Feddersen

Udgivet 15.12.2020

''Allerede da vi skulle ansætte vores første rådgivere, fandt vi ud af at fleksibilitet var tiltalende. Vi havde ikke noget stort brand, og hverken Oscar eller jeg kom fra nogle store huse, men vi fik hurtigt tilknyttet 25 rådgivere til LegalHero. Så det må have været noget andet der tiltrak folk. Det var nok fordi folk var på jagt efter denne platforms økonomi, som vi prøvede at komme med på. Men dertil var der folk der gerne ville have et mere fleksibelt arbejdsliv, og syntes om ideen om at man stadig kunne få lov til at arbejde, med det man selv syntes var spændende, samtidigt med at have nogle vilkår som man selv kunne diktere. Det tror jeg appellerede til rigtigt mange. Som arbejdsplads har vi en vision om at vi skal være et sted med stor frihed, og have frihed under ansvar. Vi holder relativt få møder og prøver ikke at have for mange processer på tingene, og overlader det meste til folks egne evner. Så det er en stor grad af frihed, et stort krav til fleksibilitet, for vi stiller ikke noget krav om at folk er på kontoret. De kan arbejde fra hvor de vil. Det er ikke altid, man gør det bedst i et åbent kontorfællesskab. For nogle er det med en kop te under dynen på en læsesal, eller noget andet.

Fremtidens virksomhed

Hele vores business er bygget op omkring at man kan arbejde fra hvor man vil, med de opgaver man prioriterer først. Det er meget den her start-up kultur i denne traditionelle verden. Jeg mener at vores medarbejdere kan være hvem som helst, og sidde hvor som helst. Vi har en udvikler siddende i Aalborg som er vores CPO, som vi ser meget meget sjældent. Og vi kan have folk vi ikke ser i flere uger, fordi de arbejder hjemmefra. Under corona var det bare lidt ligesom vi plejer. Nu var der bare ingen der var på kontoret, men vi havde stadig møder hvor vi lige hilste på hinanden. Så på den måde tror jeg at vi er født remote, og derfor nok også bedre gearet til det, end mange andre den her perioder. Derfor valgte vi FlexBuy, nemlig pga. fleksibiliteten. Vi har før haft medarbejdere som blev tilknyttet, og som så af forskellige årsager smuttede igen, og så stod vi med noget skide dyrt materiale og tænkte, at det var utroligt irriterende at vi havde købt det. Så kunne udstyret bare finde en plads i organisationen og bare stå og trække afskrivninger. Og ovenikøbet er det rigtig frustrerende, at når vi arbejder med teknologi, og vi gerne vil føle at vi skal være på niveau med udviklingen - så hver gang der kommer nye produkter som vi gerne vil have, så var vi bundet op på vores gamle udstyr. Så ideen om at vi kunne flekse det ind og ud, og relativt hurtigt få noget nyt udstyr ind, det var en total “nobrainer,” da vi fandt ud af at vi kunne det. Personligt er jeg en person der tager lang tid om at tage beslutninger om sådan nogle ting - fordi jeg er jurist, og ikke kan finde ud af at tage beslutninger. Men da jeg hørte om FlexBuy tænkte jeg: "Yes, det skal vi have, og vi skal have det hele". - Og jeg er sindssygt glad for det. Jeg har været stor fan, og er stadig stor fan af ideen, om at man kan flekse ind og ud, som man kan.