To fluer, ét smæk.

Det skete helt tilfældigt, da Nicklas Stenfeldt en dag fik øje på sin vens lillebror, Andreas Reventlow, ude foran et plejehjem på Nørrebro. Andreas havde fået en idé til at matche udlændinge, der skulle lære dansk, med ældre danskere, der kunne lære dem sproget og fortælle dem om Danmark. Nicklas blev så forelsket i idéen, at de to slog sig sammen. Derfra tog Elderlearn fart.

Skrevet af Katrine Hjulmann

Udgivet 25.08.2021

Ensomme ældre koster samfundet otte milliarder kroner om året. De går oftere til lægen, er oftere indlagt og tager mere medicin. Udlændinge, der kommer til Danmark, er også en stor udgift for samfundet, hvis de ikke bliver integreret eller ikke får et job. Elderlearn gør noget ved begge problemer på samme tid. Skal man beskrive, hvad Elderlearn er, kan man være tilbøjelig til at kalde det for en besøgsvensordning. Men det er det ikke i klassisk forstand. - En besøgsvensordning er envejs. Du kommer på besøg ved den ældre, fordi den ældre ønsker selskab. Hos Elderlearn kommer udlændinge på besøg ved den ældre, fordi de forventer noget tilbage. De skal øve dansk og blive bedre, og de ældre håber på at få hyggeligt selskab og måske at kunne hjælpe det andet menneske. Det er en gensidig relation, forklarer medstifteren af Elderlearn, Nicklas Stenfeldt.

Mere end en døgnflue

Elderlearn blev stiftet i slutningen af 2017 og kom rigtigt op at køre i 2018, hvor de første kommunale aftaler blev underskrevet. De to stiftere skulle dog hurtigt finde ud af, at det er en lang og sej proces. - Det sværeste er at sælge til det offentlige. Og så er det enormt svært at dokumentere, hvad effekten af vores arbejde præcis er. Man kan sige, at en ældre person, der har været ensom, som ikke er ensom mere, er en ældre, der er blevet glad. En udlænding, der ikke er så god til dansk, der bliver bedre til dansk, er også godt. Men betyder det at kommunen sparer 10.000, 100.000 eller en million kroner?, siger Nicklas Stenfeldt. Noget, der også har skabt udfordringer for Elderlearn har været at finde ud af, hvem man skulle have fat i fra de enkelte kommuner. For hvis Nicklas Stenfeldt taler med en projektleder i den ene kommune, skal han måske tale med en ældrechef i den anden, og en integrationskonsulent i den tredje. - Københavns Kommune var heller ikke interesseret i at lave en aftale med os, lige da vi var startet op. De var nervøse for, at vi var en døgnflue, har de senere fortalt os. Efter 2,5 år indgik vi endelig en aftale med dem, og der sagde de til os: ”Okay, vi kan godt se, at I bliver ved med at være her, og I gør en god indsats.”

Pensionerede medarbejdere og nyt IT-system

Elderlearn har siden 2018 indgået aftaler med 15 kommuner spredt ud i hele landet, men det betyder ikke, at de bare lader deres projekt køre på autopilot. Blandt andet har de også skabt Elderlearn Employee. Konceptet er det samme, men her mødes udlændingen – i dette tilfælde den udenlandske medarbejder, der ikke kan dansk – med en pensioneret medarbejder fra den givne virksomhed, der kan fortælle om kulturen og måske nogle røverhistorier fra arbejdspladsen - hvis ikke det er muligt at finde en pensioneret medarbejder, bliver den udenlandske medarbejder matchet med en ældre dansker der bor tæt på deres arbejde eller hjem. - Novo Nordisk og Mærsk er eksempler på arbejdspladser, hvor det kunne give mening at bruge Elderlearn Employee, da de har mange udenlandske ansatte. Vi er spændte på, hvor mange virksomheder der viser interesse i 2021, især fordi Corona og nedlukninger har givet HR-afdelinger et meget andet fokus den seneste tid, siger Nicklas Stenfeldt. Et andet projekt, der allerede er en realitet, er et nyt IT-system, der hedder Kople, inspireret af Elderlearns nuværende IT-system. Officielt går Kople i luften til januar 2022. Og med en tocifret millioninvestering i baghånden, har de alle muligheder for at blive godt flyvende. Derfor kan de også sætte flueben ud fra to nye kunder, allerede inden Kople er officielt lanceret. - Kople hjælper med at kommunikere med frivillige og håndterer frivillige indsatser som f.eks. besøgsvensordninger, mentorordninger, festivalfrivillige med mere, forklarer Nicklas Stenfeldt og uddyber: - I en organisation med frivillige ældre er det vigtigt at kommunikere på den måde, de ældre gerne vil have det. Det er ikke alle ældre, der kan modtage e-mail eller SMS. Hvis man f.eks. skal sende et budskab til 100 frivillige, og halvdelen måske kan modtage en e-mail, 25 kan modtage en SMS, og 25 kan modtage et opkald, så vil Kople automatisk sende mails og SMS’er ud til 75, og give os en liste over de 25, vi skal ringe op, forklarer Nicklas Stenfeldt. Som Nicklas Stenfeldt også fremhæver, er systemet innovativt, fordi brugeren i den anden ende modtager kommunikation på den måde, de kan. Og det er virkelig vigtigt, især hvis man f.eks. skal kommunikere med ældre, svagtseende, blinde eller døve.

Franchise i fremtiden

Fremtidsvisionerne er store hos Elderlearn. De vil gerne have samarbejdsaftaler med dobbelt så mange kommuner, og så vil de gerne udvide som franchisekoncept i udlandet, og specifikt er Skandinavien, Tyskland, Frankrig, Holland og Belgien på tegnebrættet. - Jeg tror faktisk, at vi havde været i fuld gang med at etablere os i et eller to lande nu, hvis ikke det var fordi, vi var blevet slået tilbage af corona. Så jeg ser lyst på fremtiden, slutter Nicklas Stenfeldt.