Voldsom allergi blev starten på to iværksættere

Parabener, phtalater og bly er nogle af de ingredienser, man finder i makeup. De ingredienser kan påvirke din sundhed negativt. Tanja Lagré og Tine Svendsen er uddannede makeup-artister og er begge allergikere. I forbindelse med uddannelsen opdagede de, at allergivenlig og kemikaliefri makeup ikke var til at opdrive. Her startede rejsen mod at opfinde noget selv, og sådan opstod Miild. Miild udvikler beautyprodukter, som du kan bruge med fuld tryghed, og de er de eneste i verden med den unikke kombination af tre vigtige certificeringer på deres makeup: Allergycertified, Svanemærket og Ecocert. Miild skaber vækst og arbejdspladser i hovedstaden, og de har viljen til at inspirere beautybranchen til at blive en mindre kemisk branche.

Skrevet af Sofie Andersen

Udgivet 14.02.2022

Mindst 1 ud af 5 danskere har kontaktallergi, hvilken kan være opstået på grund af makeup. Kemikalierne i makeuppen kan også påvirke fertilitet, kolesterol, blodtryk samt lever og nyretal. De kan også øge risikoen for at udvikle alvorlige sygdomme. Efter at Tanja og Tine havde oplevet makeuppens store konsekvenser, opstod idéen til Miild. Det krævede i den grad, at de udviklede nogle produkter, som kunne få de tre certificeringer, så det ikke bare var noget de påstod, men at der rent faktisk var evidens bag deres påstande. Ikke nok med at produkterne skulle være økologiske og bæredygtige, så skulle de også være på kvalitetsmæssigt niveau med mærker som forbrugeren allerede kendte. Og her opstod spørgsmålet; Gad vide om det overhovedet kan lade sig gøre, siden der ikke er nogen andre i verden, der har gjort det?

De første til at lancere på markedet

I 2014 begyndte kvinderne at udvikle deres produkter sammen med en fabrik i Italien. Det var en dyr og besværlig proces at gøre noget, som ingen andre har gjort før. De har i den grad betalt prisen for at være firstmovers, fordi der kræves meget dokumentation af de tre certificeringer. De har oplevet at blive ringet op og få at vide, at der stort set ikke var flere penge tilbage på kontoen, selvom produktet var langt fra i hus. Men i 2016 kom vækstfonden med på projektet sammen med en bank. I 2017 blev Matas kontaktet, og de var meget interesserede i Miild. Kvinderne blev indkaldt til et møde på kort varsel, og så lukkede de en aftale med Matas. Således blev Miild det første beautybrand, der lanceredes i Matas uden at have været på markedet forinden. I 2017 blev Miild lanceret i 10 matasbutikker, en række helsebutikker og på deres egen hjemmeside. I 2019 lancerede Miild deres første hudplejeprodukter efter succesen med makeuppen. Lanceringen af deres ‘Foundation Celebration’-pakke på i alt 100 styks blev udsolgt på under 5 minutter. Resultatet af de mange kunder gjorde at hjemmesiden gik ned under lanceringen. Et helt uventet problem, som Tanja og Tine slet ikke var forberedt på. Dette gjorde, at de måtte skabe en platform, der kunne klare en masse kunder på én gang. Kunder, der ikke havde kunne bruge makeupprodukter i flere år, vendte tilbage til kvinderne og var rørte over endelig at kunne bruge makeup. Miilds produkter består blandt andet at mandelolie og sheasmør, men der findes mange ingredienser, som de tre certificeringer ikke godkender på tværs af hinanden. Derfor er der også en begrænsning på, hvad Miild kan producere for at beholde de tre vigtige certificeringer; Allergycertified, Svanemærket og Ecocert. Normalt er der et hav af muligheder, men det er så komplekst at sammensætte. Derfor kan de f.eks. ikke lave en vandfast mascara, en lilla øjenskygge eller en grøn eyeliner, men de steder hvor det kan lade sig gøre, er de stolte af at kunne sælge et produkt, som er bæredygtigt, frit for kemikalier og økologisk eller naturligt certificeret. Her går man ikke på kompromis med kvaliteten, for de tre certificeringer er afgørende for at Miilds vision. Miild vælger de ingredienser, der er mindst skadelige, og håber at kunne ændre markedet. De er stolte på branchens vegne, hver gang der bliver skabt et allergivenligt produkt.

De er den veninde, du kan gå til med dine hudproblemer

Inden Miild lancerede deres første produkt skabte Tine og Tanja et community, hvor kvinder ærligt kunne fortælle om deres hudproblemer. Her blev Miild en form for et venindefællesskab, hvor hovedsageligt kvinder deler ud af deres erfaringer. Her var de med til at teste, udvikle produkter og komme med feedback. Således blev der skabt en relation til kunderne, og Miild blev den veninde, man går til, når man havde problemer på området. Miild-member gruppen blev dannet på Facebook i 2019, og i dag har gruppen 6,9 tusind medlemmer. Gruppen er en forlænget arm til deres Miild Member nyhedsbrev. Her får medlemmerne nyheder før alle andre, unikke fordele, og mulighed for at deltage i Miilds konkurrencer og events. Medlemmerne kan derudover stille alle deres spørgsmål og komme med gode ideer. Miild tog deres målgruppe til sig i form af en gruppe på Facebook, og var selv ærlige omkring deres hudproblemer. På den måde kunne de skabe en nærværende relation til deres medlemmer og gjorde dem trygge i at tale om deres problemer. I dag består Miild af 12 (14 inkl deltid) ansatte og er ude i 200 matasbutikker. De er den første virksomhed til at udvikle makeup, der er certificeret af både Allergycertified, svanemærket og Ecocert (certificeret efter cosmos standarderne).

To er stærkere end én

For Tanja og Tine har det været vigtigt at have hinanden i processen med at skabe Miild. Det har været afgørende at have to forskellige profiler, når man skaber en virksomhed. De bruger hinandens forskellige arbejdsmetoder til at udvikle Miild på bedste vis. De komplimenterer hinanden og uddelegerer arbejdsopgaverne efter deres forskellige evner. For dem var det afgørende at have deres community af Milld-members, som var med på rejsen fra begyndelsen. Her kunne de trække på erfaring, viden og bruge medlemmernes feedback. Deres råd til dig som iværksætter er, at du ikke skal være bange for at teste og afprøve prototyper, selvom det kan være dyrt og krævende.