Wally and Whiz begår aldrig fejl

I vingummivirksomheden Wally and Whiz afprøver ejeren Kristian Them mange gange forskellige retninger, inden han lægger sig fast på hvilken vej, firmaet skal tage. Han ser dog ikke sine fejl som noget dårligt. Det er alt sammen en del af en læringsproces.

Skrevet af Katrine Hjulmann

Udgivet 06.04.2021

Kristian Them motiveres af modgang. Da han havde udviklet sin første vingummi i lejligheden på Østerbro i 2014, kom der meget positiv feedback. Men kritikerne i omgangskredsen sagde også, at det ikke kunne lade sig gøre at starte en virksomhed, der udelukkende skulle producere vingummi. Det stoppede dog ikke Kristian Them. - Vi producerer verdens bedste vingummi på smag, smagssammensætning og konsistens, forklarer Kristian Them, der i den grad har modbevist, dem der sagde, det ikke ville lykkedes.

Fejl er ikke noget dårligt

Kristian Them anerkender, at det ikke er alt, der er er gået som planlagt. Men han vil ikke betegne det som fejl. - Jeg tror kun på fejl, hvis du ikke gør noget ved det. Jeg tager alle fejl som læring. Jeg har aldrig lavet nogle fejl, jeg har fortrudt, eller hvor jeg har tænkt, at det var det værste, jeg kunne gøre, siger vingummientusiasten og fortsætter: - Noget er gået godt, og noget er gået skidt. Så det går i hump. Vi har for eksempel ansat en tysker, der skulle have startet først på året og kørt rundt og sælge vores produkt. Men Tyskland er helt lukket ned, så han kan ikke køre nogen steder, fortæller Kristian Them. Der er mange mennesker udefra, der mener, at Wally and Whiz har skaleret hurtigt. Men i ejerens optik, mangler virksomheden stadig den stejle stigning, som han forventer kommer i år og næste år. Som med sælgeren i Tyskland, er der tidligere taget beslutninger i virksomheden, hvor udfaldet ikke er blevet, som ejeren troede. Der er blevet testet rigtig mange idéer, og meget af det er aldrig blevet til noget, og noget af det har været ved at koste hele virksomheden, fordi det har været for dyrt eller dårligt. - Men vi har altid været dygtige til at stoppe det med det samme og komme videre. Så det har ikke været fejl, men læring, fastslår Kristian Them. Wally and Whiz har en plan om, at 90 procent af deres omsætning skal komme fra udlandet indenfor de næste tre år. I dag kommer 90 procent af deres omsætning fra Danmark, så det er en stor omvæltning. Men hvis omsætningen ikke stiger som håbet, prøver virksomheden en anden strategi. - Så må vi kigge på tingene og prøve at gøre noget. Og hvis det ikke virker, må vi prøve at gøre noget andet. Man skal aldrig stille sig tilfreds med en beslutning, der føles rigtig. Man skal spørge sig selv: Kunne vi i virkeligheden have trykket lidt mere på speederen? Det kan godt være, det blev en succes, men er potentialet fuldt udnyttet? råder Kristian Them.

Spring ud i det

Da Kristian Them tog springet og gik all in, sprang han ud i det, uden at vide om han overhovedet kunne bunde. Men med alt det, Kristian Them nu har erfaret og lært af at være virksomhedsejer, er han alligevel taknemmelig for, at han ikke vidste, hvad det krævede, da han startede vingummieventyret. - Jeg advarer altid mod eksperter. For eksperter har en tendens til at sige, at du skal gøre sådan og sådan. Men tit er det ikke det rigtige at gøre. Det med at lave fejl og prøve ting af er sindssygt vigtigt for mig. Derfor anbefaler jeg, at man laver fejl. Man lærer af det.