Werner Valeur om at være iværksætter i USA

At have modet til at forsøge sig på det amerikanske marked, er noget de færreste danske iværksættere kan skrive på CV’et. Der er en stor usikkerhed forbundet til det at rykke alle sine rødder op, tage sin virksomhed, købe en envejsbillet og forsøge sig på et andet marked. Alligevel trodsede Werner Valeur frygten, og drog afsted til USA, med sin tidligere virksomhed Billy.

Skrevet af Jesper Feddersen

Udgivet 01.10.2020

Selvom det amerikanske marked skulle være starten på Billy’s helt store succes, så giver det sig selv at turen var fyldt med udfordringer. I e-bogen 'Det næste niveau' fortæller Werner: “Den store udfordring ved at gå ind i f.eks. et marked som USA, er at markedet er 50 gange større end i Danmark. Der er generelt flere konkurrenter, men samtidigt er der også flere kanaler man kan markedsføre sig på. Så det at finde de rette kanaler, hvorpå man kan markedsføre sig på i USA, er noget sværere end i Danmark. Man skal i USA finde sin niche, mens man i Danmark kan lave SEO, adwords og facebook og så får du nok dine kunder der. Derudover kan det være svært at bevæge sig på det marked, når man ikke er født i USA, og man måske ikke lige har den der følelse af at kunne sætte sig ind i den kultur, der er derovre. Man kan godt føle at man sidder i en lille jolle i et meget stort hav, og populært sagt så er man virkelig på udebane derovre. “ Det skal ikke lyde som om at man ‘bare’ skal bestille flybilletten til USA, og så forvente at man bare kan skabe succes i USA. Det kan godt være at ens virksomhed ikke er gearet til et internationalt marked, eller er klar til det endnu. Men Werner opfordrer iværksættere i det mindste giver det et skud. Selvom at det ikke er omkostningsfrit, eller om man ikke lykkedes på det internationale marked, så er den erfaring man får ved at tage sin virksomhed til udlandet uvurderlig. “På et tidspunkt, mens vi var i USA kom en frisk ung dansk iværksætter forbi. Han havde rejst den lange vej fra Danmark og ville prøve sine kræfter her i San Francisco de næste tre måneder. Først og fremmest: Respekt! Det er lige netop det, der skal til: Man køber en billet og tager af sted. Du behøver ikke nødvendigvis tænke, at din virksomhed skal blive den næste Facebook, men bare ved det, at du åbner øjnene for hele verden, er du langt fremme. “ Meget af det man kan lære af Werners historie handler om at turde. Det er vigtigt at turde at vende det hele på hovedet, og man skal turde bevæge sig på et ukendt marked, og sejle i den lille jolle i det store hav. Generelt det at “turde” har skabt succesen for Billy og Werner. Men samtidigt skal man også turde give slip, når man skal videre. Derfor overlod Werner rollen som CEO til Jonas Midtgaard, og senere solgte Werner Billy. Vil du læse mere om Werner Valeurs historie, så hent vores gratis e-bog “Det næste Niveau”.